den 12 augusti 2010
You are here: ArtiklarAktiveringDraktig tik
  Sök
Kila med valpar Minimera

Friskvård för dräktig tik Minimera

Att få valpar är underbart, fantastiskt och mycket skrämmande allt på en gång. Oftast går allt bra men ibland blir det komplikationer. För att försöka minska risken att något går fel bör man planera sina valpar mycket noggrant. Man ska givetvis alltid se till att både tiken och hanen är friska, inte har några sjukdomar som kan föras vidare till valparna eller att de har några andra genetiska eller mentala fel. Här kommer vi gå igenom vad du kan göra på egen hand för att hjälpa din tik och för att se till att allt går som beräknat.


Ett par månader innan du ska para din tik....

bör du se till att hon har bästa möjliga kondition och att hon inte har några fysiska problem. Man bör alltid ha sin tiks hälsa och välmående i fokus. Om tiken är i dålig kondition  kommer hon få problem med att orka med valpningen, i värsta fall kan tikens liv stå på spel.
Börja därför alltid med att kolla upp din tik hos en massör så att du vet att den mår bra och inte har några muskulära problem, be gärna massören att visa dig hur du stretchar.

Nu är det dax att börja kondtionsträna tiken så att hon får en bra kondition. Långa promenader i koppel, att få springa lös i skogen, backträning eller att cykla med sin hund är bra aktiviter som man kan göra. Tänk på att variera underlag och aktivitet både för att det inte ska bli tråkigt och för att träna alla hundens muskler. Cykla gärna i skogen varvat med hårdare underlag, träna kondition genom att intervallträna hunden i backar eller ta hunden till sjön och låt den simma efter pinnar. Låt din fantasi flöda och ha roligt med din hund.
Om du t ex ska cykla med din hund så börja med att gå i 10-15 minuter så att tikens muskler blir varma, detta förebygger sträckningar och muskelbristningar.Sedan kan du börja cykla med henne, tänk på att ta det lugnt och känna efter hur mycket hon orkar, att hon inte överanstränger sig. När ni sedan är på väg hemåt ska du gå av cykeln och gå de sista 15 minuterna med henne så att hon helt slutar flåsa och andhämtningen åter är normal. När du sedan kommer hem är det dax att stretcha henne.
Låt henne sedan vila och ta det lugnt. Det är i vila som hunden bygger sina muskler det är viktigt att den får tillräckligt av detta också. Den bästa träningen är den man gör mer eftertanke och kontroll, så träna din hund hårdare ett par dagar i veckan och låt den vila och ta det lungt däremellan.

Efter parningen..

Motionen som man gjorde innan man parade tiken kan man hålla på med ända tills tiken har blivit så stor att hon inte orkar längre. Tänk på att alltid se efter hur hon mår och anpassa motionen efter detta. Om hon har många eller stora valpar kan det gå ganska fort tills hon inte längre orkar att gå långa promenader.  Låt henne då ta promenaderna i sin takt utan att stressa henne. Men låt henne inte bara ligga, det mår hon inte bra av utan ta många kortare och fler promenader istället.


Efter valpningen..

är det dax att sätta igång tiken igen så att hon orkar med sina valpar. Ta det dock lungt och tänk på att tiken de första veckorna inte brukar vilja lämna sin valpar någon längre stund och att om du övermotionerar henne kan detta påverka mjölkproduktionen. Många korta promenader per dag är det optimala. Utan först när valparna börjar bli framemot 4 veckor brukar tiken vara villig att ta längre promenader, tänk då på att hon inte har någon större kondition och att man får sätta igång henne lugnt. Göm inte uppvärming, nervärmning och stretchning.
 

Lycka till med valparna!
 

Personliga uppgifter | Användarvillkor
Copyright 2009 by friskhund.se